Brev:
Mad og spisevaner
27. maj 2008
Alder:
9 mdr.
Mad og spisevaner
Hei,
Takk for dine råd i siste mail, det har gått riktig god siden:o)
Nå er vår datter litt over 9 mnd, og jeg har noen spm ang spisevaner og mad.
Vår dag ser nogenlunde slik ud;
06-07; Våkner og får mme. Ca 200 ml
08; Får havregrød med fruktmos (spiser nesten ingenting)
09; Får litt frukt eller fruktmos
Legges til lur. Sover ca 1-1 ½ time.
11-11:30; Får rester fra aftensmad. Kartofler, ris eller pasta med grønnsaker og sovs. Litt store biter da hun ikke rigtig gidder mos noe mer.
13:30; Får mme. Drikker ca 200 ml, nogle ganger mindre.
Legges til lur ved 14 tiden. Sover ca 1-1 ½ time.
16; Flerkornsgrøt (spiser ok)
18; Aftensmad. Kartofler, ris eller pasta med grønnsaker og sovs.
19:30; Legges med flaske ca 200 ml
Det har jeg litt problemer med er det med variasjon. Jeg vet hun kan få nesten det hele nå og jeg tager også utgangspunkt i vores mad, men synes alligevel det er vanskelig å variere…
Vi køber også nogle ganger ferdig frikadeller, boller, sovs og lignende i butikken. Kan hun også få dette, eller må alt være hjemmelaget? Vet jo det er tilsatt salt og tilsetningsstoffer i det man køber.
Jeg prøver å variere, men føler alltid jeg står tilbake med samme resultat hver gang. Hva med sovs? Det får hun sammen med frokost og aftensmad og lager den på sødmelk, men er det ok? Kan jeg lage alle slags sovser eller er det noe jeg skal unngå? Hordan får man sovsen til å smake av noe hvis man ikke kan krydre den?
Jeg har også forsøkt med hapsere og øllebrød for å få litt variasjon til frokost og eftermiddagsmad, men det vil hun ikke ha. Så da ender jeg opp med å gi henne det samme hver dag, tror hun begynner å synes det er litt kedelig. Kan man evt kjøpe ferdigboller og gi henne dette, eller skal det være hjemmelagede havregrynsboller? Har gitt henne dette og det liker hun men er ikke alltid jeg har tid til å stå og lage. Kan jeg da kjøpe vanlige boller i butikken i stedet?
Til aftensmad får hun også mad å sitte med selv som kokte pastaskruer, kartofler, brokkoli hoveder o.l. Hvor mye skal hun ha lov til å lege med maden? Hun moser det gjerne mellom fingrene og smider det på gulvet etter en stund. Så sier vi selvfølgelig nei, men hva kan vi tillate oss at hun gør?
Så igjen kan du kansje se at mitt problem ikke egentlig er med min datter, men hva jeg kan gjøre for å forbedre eller endre hennes madvaner. Jeg behøver å bli mer kreativ:o) Er det evt noen linker du vet om som gir forslag til børnemad?
Håper du kan gi meg noen ideer til hva jeg kan gi henne å spise og evt en ny dagsplan for henne…
Takk,
Gry