Mad og spisevaner

27. maj 2008

Alder:
9 mdr.

Mad og spisevaner

Hei,

Takk for dine råd i siste mail, det har gått riktig god siden:o)
Nå er vår datter litt over 9 mnd, og jeg har noen spm ang spisevaner og mad.

Vår dag ser nogenlunde slik ud;
06-07; Våkner og får mme. Ca 200 ml
08; Får havregrød med fruktmos (spiser nesten ingenting)
09; Får litt frukt eller fruktmos
Legges til lur. Sover ca 1-1 ½ time.

11-11:30; Får rester fra aftensmad. Kartofler, ris eller pasta med grønnsaker og sovs. Litt store biter da hun ikke rigtig gidder mos noe mer.
13:30; Får mme. Drikker ca 200 ml, nogle ganger mindre.
Legges til lur ved 14 tiden. Sover ca 1-1 ½ time.

16; Flerkornsgrøt (spiser ok)
18; Aftensmad. Kartofler, ris eller pasta med grønnsaker og sovs.
19:30; Legges med flaske ca 200 ml

Det har jeg litt problemer med er det med variasjon. Jeg vet hun kan få nesten det hele nå og jeg tager også utgangspunkt i vores mad, men synes alligevel det er vanskelig å variere…
Vi køber også nogle ganger ferdig frikadeller, boller, sovs og lignende i butikken. Kan hun også få dette, eller må alt være hjemmelaget? Vet jo det er tilsatt salt og tilsetningsstoffer i det man køber.

Jeg prøver å variere, men føler alltid jeg står tilbake med samme resultat hver gang. Hva med sovs? Det får hun sammen med frokost og aftensmad og ...

Annonce

... lager den på sødmelk, men er det ok? Kan jeg lage alle slags sovser eller er det noe jeg skal unngå? Hordan får man sovsen til å smake av noe hvis man ikke kan krydre den?

Jeg har også forsøkt med hapsere og øllebrød for å få litt variasjon til frokost og eftermiddagsmad, men det vil hun ikke ha. Så da ender jeg opp med å gi henne det samme hver dag, tror hun begynner å synes det er litt kedelig. Kan man evt kjøpe ferdigboller og gi henne dette, eller skal det være hjemmelagede havregrynsboller? Har gitt henne dette og det liker hun men er ikke alltid jeg har tid til å stå og lage. Kan jeg da kjøpe vanlige boller i butikken i stedet?

Til aftensmad får hun også mad å sitte med selv som kokte pastaskruer, kartofler, brokkoli hoveder o.l. Hvor mye skal hun ha lov til å lege med maden? Hun moser det gjerne mellom fingrene og smider det på gulvet etter en stund. Så sier vi selvfølgelig nei, men hva kan vi tillate oss at hun gør?

Så igjen kan du kansje se at mitt problem ikke egentlig er med min datter, men hva jeg kan gjøre for å forbedre eller endre hennes madvaner. Jeg behøver å bli mer kreativ:o) Er det evt noen linker du vet om som gir forslag til børnemad?

Håper du kan gi meg noen ideer til hva jeg kan gi henne å spise og evt en ny dagsplan for henne…

Takk,
Gry

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin